I dag har jeg bagt Kikærte brød. Jeg prøver hele tiden at skrue ned for kulhyrat indholdet og stiler lige nu mere og mere i retningen af Low Carb livsstilen. Lige nu aner jeg ikke om jeg kan undvære mit elskede rugbrød  og ditto knækbrød- – men kan jeg så bare forbedre lidt i den retning er jeg tilfreds.

Det handler om min morgenmad – min frokost – og mine mellem måltider som lige nu er det jeg arbejder mest på at gøre ændringer ved.

Nuvel i dag bagte jeg brød af kikærtemel og almindeligt hvedemel og det blev rigtig godt – bedre end jeg havde forventet  :D

Jeg har løseligt brugt:

50 g. gær

3 dl. lunt vand –

lidt sukker da gæren ikke kan udvikle sig uden –

½ spsk salt

½ dl. øko rapsoile

ca. 3 dl. soja mælk – eller almindelig mælk hvis det foretrækkes.

De ovenfor stående ting røres sammen til gæren er opløst.

 

Derefter har jeg brugt

2-250 g. kikærtemel

og det hvedemel dejen kan trække.

Dejen kan godt klistre lidt – på grund af kikærte melet.

Dejen hæver 1 times tid.

Derefter deles den i to dele og formes som brød. Man kan naturligvis også lave boller hvis dette foretrækkes.

Efterhæver 15 min. Penslet med sojamælk/mælk og drysses med frøblanding eller birkes (hvad man har)

Bages cirka 25 – 30 min ved 200 grader (varmluft) eller afhængig af ens ovn.

Kikærte brød
Kikærte brød