Alle der hækler eller strikker meget vil på et eller andet tidspunkt løbe ind i problemer – med smerter i hænder, fingre, arme og skuldre – ja sågar om i ryggen.

Selv er jeg et eksempel på det – da jeg via hækling har fået kronisk tendonitis (betændelse i sener og led bånd) – Det er en meget smertefuld “sygdom” som kan variere i styrke og størrelse. Det betyder at alt hvad jeg laver i det daglige skal tænkes ind så jeg ikke udsætter mig selv for unødig belastning og det gælder også mine elskede hækle projekter som jeg ikke ønsker at opgive. Hvad kan man gøre for stadig at kunne sidde en stund eller to med sine nørklerier uden at lide for meget overlast? Ja det er noget jeg har tænkt en del over samt ikke mindst læst en masse om. Der er desværre ikke ret meget hjælp at hente på danske net sider – det er nærmest ikke eksisterende – men faktum er at rigtig mange er i den samme båd som jeg befinder mig i – og det er jo en trøst – forstået sådan, at man ikke er alene – for det er et meget smertefuldt syndrom at lide af.

Her følger mine råd og som også er det jeg selv gør forebyggende:

  1. Tag pauser – hold pauser med 30-45 min. mellemrum. Sæt evt. en timer så du husker det.
  2. I dine pauser kan du lave øvelser med dine hænder og arme så du løsner musklerne.
  3. Hold ryggen rank og skulderne nede
  4. Hvil aldrig arme eller hænder på overflader  f.eks. armlæn – det ligger pres på sener og nerver.
  5. brug håndleds støtter om natten så dine håndled holdes varme og udstrakt.
  6. Lav øvelser med en blød bold eller en svamp så du klemmer hånden sammen om – klem – slap af  – princippet.
  7. Brug en varmepude, hvedekerne, kirsebærkerne pude eller lign til nakke og skuldre
  8. Ligeså snart du mærker ubehag i hænder, håndled eller arme – så stop med det samme og lav “slap af øvelser”
  9. Skift mellem strik og hækling
  10. Hvis du strikker så brug korte pinde så vidt muligt da disse ikke belaster så meget som lange pinde. Er projektet stort så brug en rundpind
  11. Brug håndleds støtter som sender varme ind i dine led og sener – når du hækler eller strikker.
  12. Sid i en komfortabel stol og hav et godt lys.
  13. Brug ergonomiske hæklenåle med et godt greb – strikkepinde af træ – ibenholt og rosentræ er særlig gode da de sender varme ind i hænderne.
  14. Strik eller hækl ikke hvis du er kold – sørg for at arbejde i en tempereret rum.
  15. Hvil dine håndled med gode varme støttende håndleds bind – f.eks. Back on track – magnetstråling eller trækuls varme. Denne type varme er dejlig behagelig. Læs en bog eller se TV og tag en ekstra kop kaffe eller te.
  16. Masser dine håndled med varmecreme – f.eks. Traumeel – Aloe Vera Heat – Glucosamin MSM creme – før sengetid så dine hænder rigtig kan slappe af.
  17. Hold 1-2 eller flere dages pauser hvor du slet ikke strikker eller hækler – men forsæt med at pleje dine led med varme og håndleds støtter.